Ketua Pegawai Eksekutif, Perbadanan Pembangunan Halal (HDC), Datuk Seri Jamil Bidin (gambar) berkata, meskipun jumlah penglibatan itu tinggi namun tahap persaingan dari segi produk dan pemasaran IKS berkenaan masih tidak mencapai piawaian antarabangsa.
Menurut beliau, IKS sepatutnya memahami kehendak dan permintaan pasaran antarabangsa yang berbeza daripada pasaran tempatan terutama dalam memastikan produk mereka berdaya saing serta memenuhi standard luar negara.
"Sebagai contoh, ada sesetengah IKS memasarkan produk bagi pasaran Timur Tengah sama dengan pasaran di Amerika Syarikat atau Eropah. Langkah ini hanya mengundang kegagalan dari segi pemasaran.
"IKS perlu menjadi lebih bijak dan berani untuk menembusi pasaran antarabangsa dan seterusnya mempromosikan halal yang sudah menjadi satu tanda aras di seluruh dunia," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.
No comments:
Post a Comment