Tuesday, March 9, 2010

Jus guna sijil halal Jakim palsu dikesan

PETALING JAYA 9 Mac - Pembungkusan produk minuman ini memang menarik, ditambah pula ia mempunyai pengesahan sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Justeru, tidak hairanlah jika minuman jus buah-buahan keluaran syarikat tempatan ini mendapat permintaan tinggi daripada pelanggan.
Namun, selama ini pembeli ruparupanya ditipu apabila hasil pemeriksaan Jakim ke atas produk terbabit mendapati 'sijil halal' itu sebenarnya dokumen palsu yang sudah diubah suai menyerupai sijil asli.
Sepasukan pegawai penguat kuasa dari Jakim dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Putrajaya bertindak memeriksa syarikat terbabit selepas menerima aduan daripada orang ramai yang curiga dengan logo halal dipamerkan pada botol minuman tersebut.
Pemeriksaan yang dibuat di syarikat itu yang terletak di Damansara pukul 1 tengah hari ini diketuai Penolong Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hab Halal Jakim, Amri Abdullah.
Jurucakap KPDNKK memberitahu, ketika pemeriksaan dilakukan, dua lelaki dan seorang wanita berusia lingkungan 40-an muncul dan mendakwa mereka pemilik syarikat berkenaan.
"Mereka mendakwa sebelum ini pernah membayar sejumlah wang kepada syarikat perunding khas untuk mendaftarkan perniagaan dan memperolehi sijil halal Jakim bagi produk jus buah-buahan yang dipasarkan di seluruh negara.
"Bagi membuktikan dakwaan itu, mereka menunjukkan salinan sijil halal Jakim yang didakwa dikeluarkan oleh syarikat perunding terbabit," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Namun, katanya, selepas disemak dan diteliti, pegawai Jakim berasa ragu dengan maklumat tertera pada logo halal tersebut.
Antara perkara yang meragukan katanya, ialah individu yang menurunkan tanda tangan pengesahan pada sijil terbabit dan tempoh ia diperakui.
Jelasnya, pada sijil halal terbabit dinyatakan tempoh ia diperakui ialah untuk setahun sahaja sedangkan sijil halal yang dikeluarkan oleh Jakim sah digunakan bagi tempoh dua tahun.
"Apa yang pasti, sijil halal ditunjukkan itu sudah diubah suai maklumatnya tanpa kebenaran dan ia jelas satu penipuan terancang yang sukar dikenal pasti oleh agensi penguat kuasa lain jika tidak dilihat secara teliti," ujarnya.
Beliau berkata, pemilik syarikat terbabit mendakwa tidak tahu menahu berhubung sijil halal Jakim palsu itu dan meletakkan kesalahan kepada syarikat perunding.
Malah, katanya, seorang daripada pemilik syarikat terbabit mendakwa sedang membuat permohonan berasingan sijil halal Jakim melalui laman web e-halal yang disediakan jabatan itu bagi memudahkan urusan permohonan melalui laman web.
Tambahnya, KPDNKK kemudian merampas ratusan kotak produk minuman keluaran syarikat terbabit kerana kesalahan menggunakan sijil halal Jakim tanpa kebenaran.
"Pemilik syarikat ini boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Perihal Dagangan 1972 yang membawa hukuman denda maksimum RM100,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali," katanya.

No comments: