Wednesday, March 17, 2010

TYT. Pesuruhjaya Tinggi Malaysia Di Australia Turut Serta Dalam Audit Pemantauan Rumah Sembelih Di Australia


Audit Pemantauan Rumah Sembelih adalah merupakan program berkala yang dilaksanakan oleh Atase Halal di Australia terhadap 27 buah premis rumah sembelih yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia untuk mengeksport daging halal ke Malaysia.

Pada 4 Mac 2010 yang lalu, Tuan Yang Terutama Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Australia, Dato’ Salman bin Ahmad telah sudi melapangkan masa untuk turut serta di dalam program Audit Pemantauan yang dilaksanakan oleh Atase Halal Australia, Dr. Sirajuddin Suhaimee terhadap Southern Meat Pty. Ltd., Goulburn, New South Wales.

Program audit yang dilaksanakan antara jam 10 pagi hingga 12 tengahari telah memberikan pendedahan kepada TYT. Pesuruhjaya Tinggi Malaysia mengenai prosedur pelaksanaan audit pematuhan berdasarkan MS 1500:2009 dan juga proses yang dilaksanakan oleh rumah sembelih yang mengeluarkan daging halal.

Sesi audit turut disertai oleh wakil Australian Quarantine and Inspection Services (AQIS) Dr. Michael Hibbert dan wakil Supreme Islamic Council of Halal Meat in Australia Inc. (SICHMA) Dr. Mohamed Helmy sebagai Badan Pensijilan Halal yang bertanggungjawab memantau rumah sembelih berkenaan.

No comments: