Friday, March 20, 2009

APAKAH MAKANAN HALAL?

1) Firman Allah ayat 172 surah al-Baqarah:
يـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ڪُلُواْ مِن طَيِّبَـٰتِ مَا رَزَقۡنَـٰكُمۡ وَٱشۡكُرُواْ لِلَّهِ إِن ڪُنتُمۡ إِيَّاهُ تَعۡبُدُونَ
“Hai orang-orang yang beriman makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah jika benar-benar hanya kepada Allah kamu menyembah”.

2) Firman Allah ayat 87 surah al-Maidah:
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحَرِّمُواْ طَيِّبَـٰتِ مَآ أَحَلَّ ٱللَّهُ لَكُمۡ وَلَا تَعۡتَدُوٓاْ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُعۡتَدِينَ
“Hai orang-orang yang beriman janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang telah Allah halalkan bagi kamu dan janganlah kamu melampau batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas”.

3) Firman Allah (al-Maaidah: 88)
وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ حَلَـٰلاً۬ طَيِّبً۬ا‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِىٓ أَنتُم بِهِۦ مُؤۡمِنُونَ
“Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu iaitu yang halal lagi baik dan bertaqwalah kepada Allah yang kepadanya sahaja kami beriman”.

4) Firman Allah ayat 114 surah al-Nahl:
فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَڪُمُ ٱللَّهُ حَلَـٰلاً۬ طَيِّبً۬ا وَٱشۡڪُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ إِن كُنتُمۡ إِيَّاهُ تَعۡبُدُونَ
“Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu dan syukurilah nikmat Allah jika kamu hanya menyembah kepadanya sahaja”.


5) Firman Allah ayat 157 surah al-Aaraf:
وَيُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّيِّبَـٰتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡخَبَـٰٓٮِٕثَ
“Dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk”.

6) “Tinggallah kamu apa-apa yang meragukan kamu kepada apa yang tidak meragukan kamu”. (HR Tarmizi & Nasie)

7) “ Sesiapa meninggalkan (makanan & minuman) yang subhat (was-was) maka sesungguhnya dia telah menyelamatkan agama dan kehormatan dirinya…(HR Tarmizi)

8) “Setiap daging (anggota tubuh badan) yang membesar hasil daripada memakan makanan haram, sesungguhnya neraka adalah lebih layak untuknya.” (HR Tabrani)

No comments: