Monday, March 30, 2009

Kenapa ayam di KL dan Selangor lebih sedap dan murah dari negeri lain?

hensem tak ayam yang aku cari kat google nih
wah…wah….wah… (gua tak sebut barua ok)jeng..jeng…jeng… (gua tak sebut anjing ok)hari ini mood nak umpat mengumpat. Ala ala Mat Kepoh
mesti lu orang ada tengok Berita TV3 itu hari.ala.. cerita tempat memproses ayam yang tidak menyembelih dengan betulsiap keluar surat khabar lagi.Ala.. yang tajuk berita tu macam ni la lebih kurang
“Majlis Agama Islam Selangor merampas lebih kurang 1800kg BANGKAI AYAM”
diulangi kata kuncinya, BANGKAI AYAM
patut la semenjak dua menjak ni rasa ayam semakin sedapramai yang memuji-muji, tergila-gila mendapatkannyaayam cucuk pun bercampur sekalimana lu orang perasan dah, sampai pasar semua dah siap potong
terbaru dan terkini, harga ayam semakin murahtak payah buat bantahan untuk turunkan harga ayampagi…. ayamtengahari….. ayampetang……ayammalam….. ayam
maka aku telah merumuskanciri-ciri dan cara-cara penyediaan untuk meningkatkan kesedapan ayam(rahsia ini tidak terdapat dimana-mana buku resepi dan diajar oleh mana-mana chef)
1. Cari ayam-ayam yang tidak sembelih dengan betul. Cincai lagi bagus2. Ayam yang lepas sembelih dicampak begitu aje. Warna dia lebam lagi menarik3. Cari ayam yang berbau sikit hasil dari longgokan dilantai. Membangkitkan aroma tu..4. Lain-lain perkara yang difikirkan sesuai
Memang untung orang di KL dan Selangor ni. Bekalan ayam dia sentiasa cukup, sedap dan amat-amat-amat- amat berkualiti. Memenuhi selera tekak. Tak payah susah nak fikir ayam disembelih dimana, oleh siapa, cara penyediaannya. Apa perlu difikir cari duit, buka dompet, hulur dan bawa balik ayam amat-amat-amat- amat berkualiti untuk disumbatkan kepada tekak-tekak yang ada dirumah. Untung memang untung orang bandaraya.
Orang lain negeri jangan cemburu ok.Cuba-cubalah korang cari kaum kerabat tempat sembelihan yang TV3 bagitau tusuruh buka cawangan kat tempat korang pulakbarulah dinamakan nikmat sama dikongsi dibumi yang makmur iniataupun suruh orang-orang rumah sembelihan tempat korangtiru stail dan modus operandi yang diaorang buat tuh..
Pesan khidmat masyarakat :Adakah korang pasti ayam korang makan disembelih dengan betulMematuhi hukum dunia dan akhiratLu makan lu fikirkanlahtekak lu, selera lu….
Lu punya duit, ikut sukalah lu nak beli ayam jenis apaAku buat apa nak sibuk-sibuk pulak.. kan..kan..Gua punya blog, ikut sukalah gua nak tulis apa…. kan.. kan..
Kepada yang masih tidak berkesempatan menyaksikan betapa beruntungnya orang di KL dan Selangor dari segi memperolehi bekalan ayam, sila tengok betul-betul. Nyam..nyam, amat menyelerakan
wah…wah….wah… (gua tak sebut barua ok)jeng..jeng…jeng… (gua tak sebut anjing ok)hari ini aku berjaya dalam misi sebagai Mat Kepoh
sekian,Karam Yang Tak Karam-Karam melaporkan

........sumber: shimi............

No comments: