Monday, April 27, 2009

Bahan pengganti lemak terhidrogen berisiko

INDUSTRI makanan kini menghadapi tekanan untuk menggantikan lemak terhidrogen yang mengandungi asid lemak trans (TFA). Ia adalah satu cabaran kerana selain berfungsi sebagai lelemak, bahan pengganti itu harus juga mempunyai nilai khasiat pemakanan.

Kebanyakan pengusaha makanan menghentikan penggunaan lemak separa terhidrogen. Pengeluar kini beralih kepada lemak terinteresterifikas i untuk sesetengah produk seperti shortening, majerin, dan lemak bakeri. Pemantauan haruslah dibuat dengan lebih teliti ke atas setengah alternatif yang berada di pasaran untuk mengesan impaknya terhadap kesihatan dan juga bahan makanan. Satu kajian dijalankan di Malaysia, membandingkan lelemak dari minyak kacang soya terhidrogen penuh dan lelemak dari proses interesterifikasi kimia minyak kacang soya dengan lelemak sawit semula jadi.

Interesterifikasi ialah proses ubah suai lemak yang lama digunakan oleh pihak industri untuk menghasilkan formulasi lelemak khusus untuk kegunaan tertentu. Ia membolehkan asid lemak di dalam setiap molekul lemak dipinda dan akhirnya menghasilkan lelemak yang stabil pada suhu tinggi. Untuk kebanyakan formulasi makanan, proses ini amat berkesan apabila lemak separa pepejal atau lemak pepejal seperti minyak sawit atau stearin sawit dicampurkan dengan minyak cecair dan diubahsuai untuk memenuhi keperluan yang tertentu.

No comments: