Tuesday, August 24, 2010

Produk daging McDonalds dijamin halal

PETALING JAYA: McDonald’s Malaysia adalah syarikat makanan segera pertama di negara ini yang mendapat pengiktirafan sijil halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Pengurus Komunikasi Korporat, McDonald’s Malaysia, Fartini Zaharuddin, berkata pihaknya sentiasa mematuhi segala piawaian dan akta makanan yang ditetapkan kerajaan dan Jakim. Beliau berkata, pihaknya amat terkejut apabila timbul dakwaan menerusi rantaian facebook dan e-mel bahawa daging yang disediakan McDonald’s haram.


“Ia adalah tidak benar sama sekali.


“Jika diteliti isi kandungan surat dalam rantaian facebook dan e-mel itu, Jakim memaklumkan kepada pembekal kami, MacFood Services pengiktirafan halal yang diberikan kepada Badan Pensijilan Pusat Islam Uruguay ditarik balik berkuatkuasa 15 April, 2010.


“MacFood Services mematuhi arahan itu dan membeli bekalan daging dari Australia sebaik sahaja ia berkuatkuasa,” katanya.


Mengenai sama ada daging yang diimport dari Uruguay sebelum 15 April lalu halal atau tidak, katanya, semua daging berkenaan mendapat pengiktirafan halal Jakim setelah pemeriksaan dibuat bersama Jabatan Perkhidmatan Veterinar.


Bahagian Hab Halal Jakim memberi jaminan semua daging, kentang goreng dan bahan lain yang diimport McDonald’s dan pembekalnya diperiksa dan dipastikan halal.


“McDonald’s dan pembekalnya sentiasa memberi kerjasama dan mematuhi segala syarat yang ditetapkan Jakim.


“Semua makanan dan minuman yang disediakan McDonald’s 100 peratus halal dan pengguna tidak perlu was-was menikmati makanan yang kami hidangkan,” katanya.


Jika ada mahu maklumat lanjut mengenai sijil halal McDonald’s, hubungi Fartini Zaharuddin atau Junaidah Mazlan di Jabatan Komunikasi Korporat McDonald’s Malaysia di talian 03-78433388 sambungan 3236 atau 3234.

No comments: