Monday, April 11, 2011

Cabaran analisis halal



Oleh LAUPA JUNUS

Sampel perlu dianalisis dengan teliti dan mengikut prosedur supaya tidak timbul masalah.

DENGAN lebih satu bilion umat Islam di seluruh dunia, maka peningkatan permintaan bagi perkhidmatan dan produk halal menjadi satu cabaran pada masa ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Halal (HDC), Datuk Seri Jamil Bidin dipetik sebagai berkata, nilai pasaran produk halal di negara ini disasarkan berjumlah melebihi AS$5 bilion RM15 bilion).

Katanya, ia memberi peluang kepada pemain industri halal di negara ini untuk mengambil alih pembekalan produk halal secara berperingkat bagi memenuhi keperluan dan permintaan orang ramai.

Malaysia kata beliau menguasai satu peratus industri makanan halal global bernilai AS$680 bilion (RM2.04 trilion).

Justeru, katanya, ia boleh ditingkatkan melalui pertambahan syarikat pengeluar berbanding 1,679 syarikat sedia ada yang telah mendapat pensijilan halal pada tahun lalu.

Jumlah itu membabitkan 64 peratus produk makanan proses, penjagaan kesihatan (11 peratus), bahan-bahan produk (enam peratus) serta kosmetik dan pen.

Fakta tersebut mendorong kepada kecenderungan itu berlakunya penyelewengan oleh pihak-pihak yang cuba mengambil kesempatan terhadap perkembangan ini daripada permintaan tersebut

No comments: