Thursday, July 29, 2010

Akses status halal

SUBANG JAYA: Pasar raya besar dan pusat pengangkutan awam bakal dilengkapi dengan kiosk elektronik Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) (i-kiosk HDC) bagi membolehkan pengguna mengakses maklumat mengenai status halal produk dan premis perniagaan berasaskan makanan dengan lebih mudah dan pantas.
Ketua Pusat Sokongan Halal Global HDC Rohaizad Hassan berkata, HDC turut bekerjasama dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk membangunkan program berkenaan khusus untuk mengenengahkan industri halal di kalangan masyarakat.


“I-kiosk HDC bukan saja berguna kepada masyarakat setempat menyemak status halal produk dibeli, malah memberi kelebihan kepada peniaga yang ingin mendapatkan bekalan bahan mentah status halalnya. “Setakat ini, terdapat kira-kira 75,000 produk dan 2,000 premis perniagaan makanan disahkan halal oleh Jakim dan ia boleh disemak melalui i-kiosk HDC yang terdapat di lokasi dipilih kelak,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Sijil Tamat Latihan Kursus Halal anjuran HDC dan Mydin di Mydin Mall di sini, semalam.


Hadir sama, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir, Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad, Datuk Ameer Mydin dan Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Keusahawanan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) merangkap Ahli Lembaga Pengarah HDC, Datuk Abdul Ghafar Musa.


Rohaizad berkata, pelaksanaan i-kiosk itu secara tidak langsung membantu pengusaha produk Perusahaan Kecil Sederhana (PKS) berstatus halal mempromosi produk mereka kepada pengguna sekali gus meningkatkan standard halal. “Bagaimanapun, program berkenaan masih di peringkat percubaan dan kami masih lagi dalam proses mengumpulkan statistik untuk mengenal pasti keperluan ikiosk di sesuatu lokasi. “Pada peringkat permulaan, HDC memilih beberapa lokasi seperti di Alamanda, Putrajaya dan Mydin USJ bertujuan untuk kesedaran halal kepada masyarakat dan peserta industri. “Sekiranya mendapat sambutan, cadangan ini diketengahkan kepada pihak kerajaan untuk pelaksanaan secara berperingkat,” katanya.


Mukhriz dalam ucapannya berkata, usaha sama HDC dan Mydin menganjurkan latihan halal untuk pengusaha dan pembekal Mydin jelas menunjukkan agensi kerajaan seperti HDC boleh bekerjasama.

No comments: