Wednesday, July 28, 2010

Syarikat swasta proses permohonan sijil halal sebulan...ikhtiraf?

UALA LUMPUR 25 Julai - Bahtera Lagenda Sdn. Bhd. (BLSB) memberi jaminan bahawa ia mampu menyelesaikan proses pemberian status halal dalam tempoh selewat-lewatnya sebulan selepas permohonan diajukan kepada syarikat tersebut.

Pengarah Urusannya, Abdullah Fahim Ab. Rahman berkata, syarikat itu menyasarkan tempoh tersebut memandangkan permintaan untuk mendapatkan sijil halal oleh pengusaha makanan di negara ini semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Bagaimanapun katanya, ia bukan bererti pihaknya meluluskan semua permohonan secara sambil lewa kerana syarikat pengeluar status halal itu akan memastikan semua prosedur yang ditetapkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dipatuhi.

"Proses yang lebih mudah, cepat serta menepati hukum syariah ini diharap dapat menggalakkan lebih ramai pengusaha produk dan pemilik premis makanan dari kalangan bukan Islam tampil untuk mendapatkan sijil halal BLSB,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Abdullah Fahim berkata, BLSB juga memastikan setiap pemohon mengisi borang yang antaranya mengkehendaki disenaraikan menu dan bahan yang akan digunakan dalam produk atau masakan.

"Selain itu kita turut memberikan khidmat untuk menerangkan secara terperinci mengenai kandungan bahan yang ditetapkan dalam Islam supaya pengusaha produk dapat mematuhi standard halal ini,'' katanya.

Abdullah Fahim berkata, penerangan ini penting supaya pengusaha makanan khususnya di kalangan bukan Islam tidak akan terkeliru dengan penggunaan bahan yang digunakan jika tidak diberi penjelasan secara terperinci.

Kata beliau, pihaknya kemudian akan mengunjungi premis atau pengusaha produk yang antara bagi memastikan bahan yang digunakan itu daripada punca yang halal.

"BLSB akan memastikan apa yang diisi di dalam borang itu adalah sama dengan apa yang kita lihat sewaktu lawatan tersebut supaya tidak berlaku sebarang kekeliruan sebelum permohonan itu dibawa ke mesyuarat bagi pengeluaran sijil,'' katanya.

Beliau berkata, setakat ini BLSB yang ditubuhkan pada 2002 telah mengeluarkan lebih 1,000 sijil untuk produk makanan dan premis makanan di seluruh negara.

Abdullah Fahim berkata, pihaknya bukan sahaja menjalankan perkhidmatan mengeluarkan sijil halal di negara ini malah di sekitar negara Asia termasuk China.

No comments: