Wednesday, July 28, 2010

Sisi gelap kopitiam - logo asli tapi palsu

Waktu Solat
Laporan Cuaca
Berita Utama
Dalam Negeri
Wilayah
Laporan Khas
Parlimen
Politik
Luar Negara
Sukan
Bisnes
Mahkamah
Jenayah
Agama
Keluarga
Hiburan
Rancangan TV
Feminin
Pendidikan
Sains & Teknologi
Agrobiz
Kesihatan
Rekreasi
Polis & Tentera
Sastera
Rencana
Cuit
Selak
Awang Selamat
Kolumnis
Forum
Classifieds
Utusan Airtime
Portal Pendidikan
Kosmo! Online
Mangga Online
Saji Online
MyBooks
Kareer
Utusan Karya
Liga M 2010
PRK 2009
UMNO 2008
Pilihan Raya AS
Beijing 2008
Merdeka 2008
Euro 2008
MAHA 2008
PRU-12
Sharlinie
Salam Perantauan
RENCANA

ARKIB : 27/07/2010
Sisi gelap kopitiam - logo asli tapi palsu

ZULKEFLI HAMZAH

KOPITIAM - kopi (bahasa Melayu) dan tiam (bahasa Hokkien) - bukan lagi merujuk kepada kedai kopi tipikal sajian makanan Cina Malaysia.

Istilah kopitiam telah mengubah persepsi umum khususnya orang islam terhadap restoran Cina. ia menjadi gaya baru perniagaan restoran.

Kopitiam dan fenomena budaya kopi Starbucks dan The Coffee Bean & Tea Leaf menjadikan kedai kopi Cina tidak lagi tabu kepada orang Islam. Malah ia menjadi trend.

Kopitiam bukan sekadar minum kopi dan makan roti bakar beraroma disapu mentega dan kaya serta telur rebus. Makanan Barat, Melayu dan India juga disajikan.

Kopitiam sudah menjadi tempat santai untuk sarapan, makan tengah hari dan malam. Juga tempat lepak sehingga larut malam. Kopitiam yang ditata indah dan kreatif selain tarikan kemudahan Internet, menjadikannya seronok dikunjungi.

Jadi tidak hairanlah kopitiam telah menjadi cermin kemajmukan Malaysia. Kopitiam yang dikenal sekarang bukan lagi identiti restoran Cina dahulu. Ia sudah jadi milik bangsa Malaysia.

Mungkin sebab itu ada yang menyebutnya pseudo-kopitiam. Malah sudah banyak kopitiam yang dimiliki oleh orang Melayu. Disebut pseudo kerana kedai kopi jenis ini bukan lagi dalam bentuknya yang asal. Tapi ia bukan palsu. ia cuma bayangan kedai kopi Cina dahulu.

Tetapi walaupun ia berkembang sebagai restoran untuk semua rakyat Malaysia, rupanya masih ada sisi gelap. Sisi gelap yang semakin membuatkan pengguna berasa ragu. Sisi gelap yang semakin terungkap kerana gelojoh peniaga mengejar untung dan alasan birokrasi.

Sisi gelap itu ialah status halal haram makanan di kopitiam - isu sensitif bagi umat Islam. Sehingga kini isu ini belum dapat diurus secara efektif. Ada kesenjangan ketara antara Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan pengusaha kopitiam.

Setakat ini, Jakim sahaja yang diiktiraf kerajaan untuk mengeluarkan sijil halal. Alasannya prosedur Jakim menepati hukum syarak sedangkan yang dikeluarkan oleh swasta diragui statusnya.

Pengusaha pula melihat syarat yang dikenakan oleh Jakim sangat sukar dan melecehkan. Malah ada yang menganggap butiran maklumat yang diperlukan tidak munasabah. Jakim juga dituduh tidak cekap dan lambat menguruskan sijil halal.

Dan pendedahan terbaru Jakim memang mengejutkan. Ia mengesahkan desas-desus dan dakwaan berkait halal haram makanan di kopitiam.

Menurut Jakim, penyediaan makanan berasaskan daging di hampir semua kopitiam diragui status halalnya. Ini bukan lagi hipotesis. Tetapi temuan hasil serbuan dan siasatan Jakim.

Mengejutkan sekaligus menakutkan. Ada pengusaha kopitiam didapati memperoleh sijil halal hanya dengan temu bual melalui telefon oleh syarikat swasta yang mengeluarkannya.

Restoran tidak diperiksa. Jauh sekali untuk menyiasat dan memeriksa pusat penyembelihan dan status bekalan dagingnya. Cuma ditanya antaranya, ada alkohol atau tidak. Ada disajikan daging babi atau sebaliknya.

Temuan Jakim hasil pemeriksaan sebuah syarikat penyembelihan bukan Islam Rabu lalu yang didapati membekalkan daging ayam kepada cawangan PappaRich di Kepong adalah petunjuk penting. Mungkin ada banyak lagi kopitiam menggunakan bahan yang diragui statusnya.

Rangkaian PappaRich kemudian mengakui urusan pembelian ayam itu dilakukan tanpa pengetahuan dan persetujuan ibu pejabat PappaRich. Alasannya seperti dinyatakan oleh Eksekutif Bahagian Halal, Komunikasi Korporatnya, Mohd. Nur Azrul Nordin, bekalan daging ayam telah habis dan pihak pengurusan mendapatkannya daripada pembekal lain.

Mudahnya alasan mereka. Sensitiviti pelanggan beragama Islam tidak dihormati mahupun diutamakan. Apatah lagi, restoran ini mempunyai logo halal daripada sebuah syarikat swasta.

Jika benarlah alasan itu, kopitiam ini nampaknya cuba membohongi pelanggan. Ia satu tindakan amat serius. PappaRich harus menyiasatnya. Tindakan tegas harus diambil. Bukan sahaja demi imej PappaRich tetapi kopitiam keseluruhannya.

Tentu saja pengguna tidak mahu sisi gelap kopitiam ini terus bersemayam tanpa ada jalan penyelesaian. Kita juga sudah jemu dengan penipuan logo halal asli tapi palsu. Logo yang mengkhianati kepercayaan pelanggan.

Kesenjangan antara Jakim dan pengusaha perlu diselesaikan segera dalam suasana menang-menang. Pengusaha tidak memandang remeh persyaratan sijil halal dan pada masa sama Jakim memahami keperluan pengusaha kopitiam.

Sebenarnya semua harapan itu telah menjadi klise, Isu logo halal haram di restoran telah lama dibangkitkan. Tetapi sehingga kini masih bertarik tali.

Sebab itu, begitu penting pengguna menggunakan kuasa mereka untuk hanya memilih kopitiam yang sahih status halalnya. Penggunalah yang sebenarnya menentukan agar sisi hitam ini tidak terus bersemayam.

No comments: