Wednesday, July 28, 2010

PappaRich cawangan Kepong ditutup

KUALA LUMPUR 26 Julai - Rangkaian kopitiam terkenal, PappaRich mengambil tindakan tegas menutup cawangannya di Kepong berkuat kuasa hari ini.

Eksekutif Bahagian Halal, Komunikasi Korporat PappaRich, Mohd. Nur Azrul Nordin berkata, keputusan tersebut dicapai hasil perjumpaan pihak ibu pejabat dan juga pemilik cawangan terbabit.

"Tindakan tersebut dilakukan setelah mengambil kira kepentingan umum dan juga nama baik syarikat.

"Buat masa ini, pihak kami akan menunggu laporan daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengenai kesahihan bekalan ayam yang diterima oleh cawangan itu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Jumaat lalu, premis terbabit diserbu Jakim kerana mendapatkan bekalan ayam daripada sebuah syarikat penyembelihan bukan Islam.

Ia terbongkar selepas pasukan penguat kuasa jabatan itu melakukan pemeriksaan di sebuah syarikat penyembelihan ayam bukan Islam yang tidak diiktiraf Jakim di Jinjang, Rabu lalu.

Dalam pemeriksaan itu, Jakim menemui sejumlah salinan invois urusan jual beli melibatkan kopitiam berkenaan.

Menurut Azrul, pihaknya juga akan memantau kesemua cawangannya di seluruh negara dari semasa ke semasa.

"Kami mengambil langkah berjaga-jaga dengan memantau segenap aspek bagi mengelak perkara ini daripada berulang.

"Malah, kami juga akan memastikan cawangan-cawangan yang lain memenuhi piawaian yang ditetapkan oleh ibu pejabat," jelasnya.

Sementara itu, pihaknya masih lagi dalam proses mendapatkan sijil halal daripada Jakim bagi kesemua cawangannya menerusi badan penasihatnya, Halal Industry Development Corporation (HDC).

Menurut beliau, semua cawangan PappaRich lain tidak mempunyai masalah serta menjalankan perniagaan mengikut prosedur halal.

Berikutan itu, Azrul berharap orang ramai tidak ragu-ragu untuk berkunjung ke cawangan-cawangan PappaRich yang lain.

No comments: