Sunday, August 7, 2011

Sampel produk diambil Jakim dapat akreditasi

04/08/2011 5:15pm

KUALA LUMPUR 4 Ogos - Kesemua sampel produk yang diambil oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dihantar untuk tujuan analisis ke Jabatan Kimia Malaysia yang telah mendapat akreditasi bagi skop pengujian asid deoksiribonukleik (DNA).

Ketua Pengarah Jakim, Osman Mustapha berkata, dalam melaksanakan ujian bagi sesuatu produk oleh sesebuah makmal, faktor seperti kaedah pengujian, tahap pengesanan, peralatan yang digunakan, juru analisis dan akreditasi terhadap skop pengujian, memainkan peranan yang penting dan pada masa sama mempengaruhi keputusan ujian.

"Berdasarkan faktor-faktor ini, Jakim sehingga kini hanya bergantung kepada keputusan analisis Jabatan Kimia sebagaimana juga yang diamalkan oleh jabatan-jabatan kerajaan yang lain seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan,” katanya dalam satu kenyataan ekoran kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek semalam yang mendakwa Jakim bersikap keterlaluan dalam menangani isu berkaitan sijil halal. - Bernama

No comments: